Три святителя: організатор, молитовник, проповідник

Три святителя: організатор, молитовник, проповідник
Василь, Григорій та Іван настільки часто поминаються разом, що окремо мисляться вже насилу. Разом з тим вони, як Петро і Павло, у багатьох аспектах є яскравими протилежностями. З'ясування цих протилежностей не руйнує, але, навпаки, підкреслює ту єдність, яка їм подаровано в Дусі Святому і яке так органічно увійшло в свідомість Церкви.Головне місце в цьому маленькому соборі святителів можна все ж віддати Василю. Все, що є в Григорія та Івана, є і в нього. Вони борці з єресями — і він; вони яскраві проповідники Слова — і він. Мужній дух, любов до пустелі, скромний побут, глибоке осягнення догматів — все це і багато іншого в трьох батьків загальне. Всі троє вийшли з святих сімейств. Їх матері, батьки, брати складають цілі сузір'я дивовижних у святості особистостей. Але Василя відрізняє висока ступінь самодисципліни. Василь — організатор, чого не скажеш про Григорія та Івана чи скажеш з натяжкою. Усюди, куди приходив Василь, він залишав після себе сувору ієрархію і порядок. Сам він, без сумніву, був харизматичною людиною, але покладався в церковній практиці на далеко не одну лише силу особистого впливу і духовні дари. Дисципліну і статут, закон і організацію — порядок, одним словом, вносив Василій Великий усюди. А адже справи в Церкві тоді були подібні нічного бою, де всякий разив своїх і чужих, нічого не бачачи і не розуміючи.Розум і пізнання Василя дозволяли йому стати вченим, воля і суворість могли зробити з нього справжнього ченця, подібного Антонію. Але він пожертвував всіма талантами заради боротьби за Церкву. Глибоко сховав він душевну м'якість, щоб стати незламним, і лише потай, подібно одному — Григорію, міг тужити про життя безтурботної, про пустелі і самоті. Мало кому зрозуміло, що значить, люблячи Письмо і безмовність, пожертвувати собою і кинутися в гущу боротьби за Церкву і її догмати, не маючи спокою, ризикуючи життям, згораючи щодня.Зовсім інший був Іван, і вже ще більше відмінним від перших двох постає Григорій. Іоанн — народний улюбленець і вождь, але він — поза системою. Єпископи його не люблять, причому не тільки єретичні єпископи. Двір у нестямі від його повчань і викриттів. Після себе Златоуст залишає ім'я, слово і пам'ять, але не організацію, не бойова побудова. Його друзі і найближче оточення після вигнання Іоанна потрапляють у немилість і стають жертвами. І це не докір, а підкреслення несхожості, бо у Христі кожен воїн воює як уміє.А Григорій — це споглядач. Він, звичайно, живе серед людей і будує паству, оскільки носить вищий сан. Але він тяготиться саном, тяготиться тим, чого так жадібно шукають негідні сану. Єпископський омофор стає причиною образи Григорія на Василя. Останній все, не виключаючи і дружби, підкоряє інтересам Церкви і, по суті, примушує друга стати архіпастирем у важкий для Церкви момент. Як проповідник Григорій не стільки перестерігає і говорить, скільки співає. Саме на солодкий голос його нарад, званих Церквою «пастирської сопілкою», люди, заражені оманами, стікаються в огорожу Церкви і приймають Православ'я.У Василя немає вільного часу. Григорій на дозвіллі пише вірші. Іоанн тлумачить послання Павла, і сам апостол мов є йому, щоб роз'яснювати складні місця своїх послань. Важко знайти трьох людей, більш психологічно несхожих між собою.***Той конфлікт, який звів пам'ять трьох святителів воєдино, дуже навіть зрозумілий. Люди здатні все найсвятіше перетворити на знак сперечання і сварок. Коринтяни сварилися, кажучи: «Я Павлов, а я Аполлосів» (див.: 1 Кор. 3: 4). Тодішні християни затіяли суперечку, хто з трьох більший і найславніший. Вся складність в тому, що при погляді на кожного окремо кожному, без сумніву, можна присуджувати першість. Розглянь життя Василя (а кожен з нас зобов'язаний це зробити), приглянься до неї, і ти восклікнешь: «Велик Василь! Хто подібний йому у святих?! »Але почни слідом розглядати образ Іоанна, і незабаром з подивом вимовиш:« Немає такого, як Іоанн! »Якщо ж вчитатися в слова Григорія і в тиші розглянеш смиренні риси цього володаря небесного розуму, то забудеш всіх, кого хвалив перед цим, кажучи: «Моли Бога за мене, дивний Григоріє!» Більшого серед них немає. Немає саме тому, що вони різні. У красі і точності слів немає рівного другий Богослову. А в ревнощів про славу Божу зі Златоустом встане поруч, бути може, тільки тішб'янин Ілля!.. Василь же не просто борець, і аскет, і мудрець, і начальник ченців. Він ще й воєначальник, що вміє зібрати багатьох розрізнених борців і перетворити їх у військо. Всі троє великі, і великі по-різному.***У Церкви в усі епохи повинні бути і організатори, і полум'яні оратори, і тихі споглядальники. Горе Церкви і народу Божого, якщо когось із цих трьох немає у неї в одну з епох. Тричі горе Церкви, якщо нікого немає! Тоді за звичною і благовидної зовнішністю посилюються і множаться люті хвороби, і нікому зцілити їх.Кожен чоловік, поставлений Богом на священну ступінь, повинен випробувати себе на предмет того, який з цих трьох талантів більш відповідає його душевним складом і досвіду. Не може бути, щоб ніщо зі згаданого не відносилося хоч якось до кожного з пастирів. Але і з'єднання всіх трьох обдарувань в одній особі рішуче неможливо!Проповідник, організатор, відокремлений молитовник.Приборкувач людського моря, син битви і син молитовної тиші.Щось одне з трьох.***Якщо людина командує іншими, розпоряджається, керує, нехай дивиться на образ Василя Великого. Він повинен не тільки керувати, перетворюючи всі п'ять пальців правої руки в вказівні, але повинен також запасатися всякими знаннями, як це робив Василь. Повинен любити пост і книги, в самоті повинна черпати сили для боротьби за Істину серед многолюдства.Якщо людина проповідує вчасно і невчасно, як і заповідав Павло апостол, він утече від марнославні трапез і запобігання перед багатими, за образом Златоуста. Нехай до читання і проповіді приєднає гаряче служіння літургії та рясну милостиню, за прикладом великого батька, і нехай пожертвує всім для того, щоб його уста стали вустами Слова.Якщо ж любить усамітнення людина, любить довгі молитви і з небажанням відриває розум від небес заради справ земних, нехай гляне на Григорія. Той, як не страждав, але залишав пустелю і займав кафедру, якщо Церква того вимагала. Той нехтував своїм заради загального і йшов сурмити в срібні труби проповіді, щоб пали товсті стіни Єрихону.Небудь одне, нехай в самому скромному кількості, має бути у кожного чоловіка, що носить льняний ефод. В оновленні пам'яті щодо цієї істини, бути може, і полягає головний сенс спільного шанування Церквою Василя, Григорія
Знайшли помилку в тексті? Повідомте нам про неї: виділіть текст та нажміть Ctrl+Enter. Дякуємо!
Loading...

Новини за темою

Останні новини

Вчора, 2018-01-21
Інформаційне повідомлення
Коментувати новини на нашому сайті дозволено лише на протязі 30 днів з моменту публікації.

Новини партнерів

Останні коментарі

главное другое. известно что сакашвили не хочет чтобы его депортировали до 30 января (и вызывает всех на 22 января собраться чтобы опят попробовать совершить снова переворот )потому что 30 января мож ......
рита (2018-01-21 15:50:53)
все эти циклоны и ураганы оказывается могут вызываться колдовством если почитать обряды древних язычников то там это описано. Мы конечно не верим в колдовство и колдуны этим пользуются. августе 1997 ......
Инна (2018-01-21 15:14:53)
Отак сіоністи розікрали, "реформували", "інтегрували" і "чесно приватизували" Україну, що вже не може Україна вилізти з боргів... Кошерно......
Веркблей (2018-01-20 20:51:33)
Так ось воно як "жити по-новому"... Тобто обібрати Україну і українців і жирувати за кордонами зруйнованої України......
Запорожець (2018-01-20 20:48:29)
В этом что-то есть. Раньше я думал иначе, спасибо за помощь в этом вопросе. --- Я думаю, что Вы не правы. Я уверен. Предлагаю это обсудить. Пишите мне в PM, пообщаемся. спортивное питание интернет маг ......
anemVerM (2018-01-17 10:45:58)