«АРХІТЕКТУРА – ЦЕ НЕ ПРОСТО КОРОБКА, НА ЯКУ НАВІШАНО ПРИКРАСИ. ЦЕ ЩОСЬ ЗНАЧНО БІЛЬШЕ…»

«АРХІТЕКТУРА – ЦЕ НЕ ПРОСТО КОРОБКА, НА ЯКУ НАВІШАНО ПРИКРАСИ. ЦЕ ЩОСЬ ЗНАЧНО БІЛЬШЕ…»

 

Інтерв’ю з архітектором Вдовіною Олександрою Іванівною на предмет становища сучасної архітектури в Ужгороді.

Сучасна архітектура має досить дивний вигляд. В Ужгороді, як у місті, багатому на архітектурні пам’ятки, хотілося б і зараз спостерігати якийсь творчий, справді цінний для нас і для майбутнього архітектурний процес. Але, натомість, маємо такі будівлі як «Токіо» і «Люксор». Чому так, на вашу думку?

— «Токіо»ще незавершена будівля, тому не можемо сказати, як вона буде виглядати – це невідомо, навіть якщо бачити проект, то як сприймається в натурі то зовсім інша справа. Але, в принципі, той перший поверх – не найгірша річ, яка там могла статися. Для «Нового району» це цілком прийнятна будівля. Якщо подивитися на «Токіо», і базар, який знаходиться поряд, то «Токіо» – на порядок вище. І це треба схвалювати. А от що стосується «Люксора», то це зовсім інша ситуація. Розумієте, це історичний центр. В тому місці пам’яток архітектури, які б мали значення, як таких немає. А цінним є саме середовище. От ви мені казали, що вам більше подобається архітектура поч. 20 століття. Так цей час є…більш людський. Тобто архітектура є співрозмірною з людиною як фізично, так і емоційно. Там уже не одноповерхові, а трьох-чотирьох поверхові будівлі (максимум 6 – це Народна Рада), і вони не придавлюють людину, але разом з тим дають їй відчуття «загущеності». І я взагалі вважаю, що Ужгород  – це майже ідеальне місце для життя. При чому, на рівні усієї України це є західне місто, майже європейське, і в той же час воно не є дуже великим. Так от, «Люксор» просто спотворює цю ситуацію. По-перше, за своїми фізичними характеристиками – це великий сарай. З металевих конструкцій, обкладений сандвіч-панелями, які дуже швидко почнуть руйнуватися, ржавіти і т.д. І взагалі ця будівля не є задовільною. У центральній частині міста потрібно будувати якісно.  Словом, будинок цей жахливий. І таких прикладів є багато. А чому так сталося? Ну, ви знаєте, це ж не тільки в Ужгороді, це по всій Україні. От, наприклад, у Радянському Союзі був державний комітет, який видавав дозволи на усі такі проекти. І просто можна було припинити фінансування – комітет надсилав листа у банк, і банк припиняв видавати кошти.  Ніякого незаконного будівництва просто бути не могло. Коли цей тиск впав, почався повний хаос, безладдя в усій країні, в тому числі і в будівництві. Бо в кожній країні є контроль за будівництвом. Він може бути різним, але є. Фактично, у нас людина може вільно собі побудувати що завгодно на свій смак, і ніхто нічого не може зробити.

— А такі будівлі як «Люксор», наскільки я розумію, будуються, тому що це дешево і швидко?

— Так. Це дешево, і швидко, і вигідно. Адже будь-яка людина, яка робить комерційний проект, хоче заробити. Інша справа, що у світі будуються дуже дорогі і дуже гарні будівлі. Тому що там суспільство уже на тому рівні, коли воно вимагає для себе певного оточення. І там просто вигідно будувати якісно. У нас людина може зайти в кав’ярню, яка і не дуже чиста, і не дуже гарна, і спокійно собі там сидіти. Доки у нас буде такий попит – доти в нас будуть такі об’єкти. Рівень архітектури відображає рівень культури людей.

— Мене ще цікавить отой будинок новий, на площі Театральній. Наскільки він в тандемі з іншою частиною площі?

— Коли ми робимо аналіз будівлі, ми перш за все проводимо аналіз містобудівної ситуації. А ситуація наступна: ми маємо площу, забудовану невисокими будівлями. Невеличкий театр, інша частина будинків теж малоповерхова. І вона побудована, фактично, по краях, і з боку площі Ш. Петефі ми сприймаємо цю забудову як фон, як тло. Ця будівля на куті, вона найближче, і грає дуже велику роль. І, як на своє місце, вона є занадто масивною і високою. Щонайменше,  її треба було зробити на поверх меншою. Вона є якісно зробленою, дуже якісно, але як об’єкт архітектури… його просто немає. Це є еклектика. В наш час вона має місце, і використовувати історичні елементи можна. Але в даному випадку це просто набір прикрас, які ми можемо знайти на різних будівлях. Архітектура – це не просто коробка, на яку навішано прикраси. Це щось значно більше. От якщо подивитись на ляльковий театр. Він уже старий і не надто гарно виглядає, але наскільки це складна конструкція. Так має виглядати будівля, яка стоїть окремо від комплексу. Коли будівля стоїть в ряду, ми бачимо, фактично, лише фасад. І там трохи виступає балкон, трошки западає ніша, виступає ліпка. А якщо будинок стоїть окремо, ми бачимо його трьохвимірним. І тоді цю трьохвимірність треба показати. У випадку з оцим будинком, ми бачимо куб. Тобто, не використані усі можливості цієї ділянки, і не виконані всі вимоги до неї. Ну, але наразі ми маємо те, що маємо, і тепер уже театр треба підтягувати якось, бо поряд з цим будинком він виглядає просто як сільський клуб.

— А як щодо реставрації? У центральній частині міста майже кожен будинок потребує реставрування. І, загалом, центр у нас найпривабливіша зона для туристів. Має бути вигідно приводити його до ладу. Хто цим повинен займатись і чому у нас все стоїть на місці?

— Ну, справа в тому, що раніше була винна держава, чи ЖРЕР, а тепер майже у кожного будинку свій власник, і у кожного своє розуміння красивого, правильного і т.д. Наприклад, на вул. Волошина є магазин взуття, «Pret-a-Porte», здається, так там цегла пофарбована в малиновий колір. Не знаю як зараз, але свого часу і малинова, і біла була… Я просто дивуюся, як в Ужгороді, у якому таке середовище, яке б мало виховувати якийсь смак, є люди, які роблять подібні речі.  Ще при попередньому архітекторі була створена група, на громадських засадах (я теж вхожу в цю групу), по створенню архітектурного заповідника. Справа в тому, що нинішні вимоги до архітектурних проектів настільки знижені, що неможливо регулювати. Фактично, вам достатньо прийти в інспекцію, і заявити, що у вас є ділянка і ви збираєтесь на ній щось будувати. І все. І тому регулювати, особливо в історичному центрі тепер уже майже неможливо. Якщо ми створимо заповідник, то в заповіднику будуть інші правила. Можна чітко описати вимоги до кожної вулиці, якої висоти там мають бути будівлі,  до якої лінії будуватися і т.д.

— А як щодо філармонії? Вона в дуже важкому стані, і не є приватною власністю.

- Ну, справа в тому, що філармонія потребує реставрації ще з радянських часів. Але її фасад прикрашений керамічними елементами, а вони є дуже дорогі. Фактично, вони ніде не виготовляються. Гіпсові елементи значно легше і дешевше виготовити, а з керамікою складно. Це дуже дорого, і, вочевидь, у міста і області просто немає на це коштів. Те, що вона була пофарбована свого часу лише прискорило руйнацію. Що стосується коштів, то разом з заповідником, я думаю, є сенс створити якийсь благодійний фонд, зібрані гроші якого можна було б направляти на реставрацію конкретних будинків. У нас дуже багато є будівель, які ще є, але ось-ось втратяться.

—  Розкажіть більше про заповідник.

— Заповідник може бути двох типів: державного значення і місцевого. Ну, по-перше, на державний ми не тягнемо, а, по-друге, нам вигідніше, щоб керування було не в столиці, а ближче до наших проблем. Дуже багато паперової роботи. Але основне – це архітектурна частина. Робиться план, на який наноситься карта заповідника, плюс ми додамо ще список інших об’єктів, які є за межами заповідника, але теж мають архітектурну цінність, створюється дирекція заповідника. Це проблема, тому що потрібні кошти на виплату зарплат, і це фінансування мусить бути затверджене областю. Вочевидь, буде потрібна підтримка всього міста. Межі ми зробили, список будівель готовий. Є дуже гарної якості чорно-білі фотографії, на момент, здається, 91-го року. Крім графічної частини необхідно викласти наші вимоги. Тут справа в тому, що дуже багато вимог. Якщо будувати новий район, то можна просто викласти ряд вимог для цілого району. А коли є вже готові будівлі… всі вулиці різні, будинки різні, і фактичного для кожного якісь свої вимоги. Цією роботою ми вже займаємося майже рік.

— І ще хотіла б торкнутися дотичної сфери, це не архітектура, але, загалом, пов’язана з нею річ – реклама. Адже і на будинках вивішують великі рекламні плакати, і взагалі її скрізь дуже багато. Хотілося б і від неї якось захистити і архітектуру, і себе. Що ви можете про це сказати?

— Реклама звісно дуже заважає. І коли хочеш подивитися щось по телебаченню, вона безкінечна, але, з другого боку, в рекламі у світі працюють дуже високообдаровані художники. І дуже часто реклама є дуже високоякісним продуктом – і телевізійна, і фото. І реклама є частиною культури сьогоднішньої, тому просто казати «геть рекламу» неможливо. Реклама – ознака часу. Єдине, що дійсно, і найкращі ідеї можна довести до абсурду. В історичній частині дійсно великим рекламам не місце.

— І якщо вам вдасться організувати заповідник, можна буде регулювати і рекламу?

-          Так. У заповіднику не лише регулюється будівля як така, але і середовище. Тобто, малі архітектурні форми, забори, кіоски, телефонні будки, навіть бруківка. Це все створює настрій, і все повинно регулюватися.

Знайшли помилку в тексті? Повідомте нам про неї: виділіть текст та нажміть Ctrl+Enter. Дякуємо!
Loading...

Новини за темою

Останні новини

Вчора, 2016-12-08
Інформаційне повідомлення
Коментувати новини на нашому сайті дозволено лише на протязі 30 днів з моменту публікації.

Новини партнерів

Останні коментарі

Далекосяжна путінська провокація розрахована на дестабілізацію в Україні!"..диверсантка "Правого сектору" Лілія Коц заявила про причетність "Правого сектору" до розстрілів на ......
Володимир Марківський (2016-12-07 17:34:09)
Готові взяти відповідальність за організацію та підтримку процесу формування галузевої політики по децентралізації в одному з таких секторів, як ЦНАПи, соціальний захист, охорона здоров'я, навкол ......
RevaA (2016-12-07 17:01:47)
Один из самых тупых вбросов) укро-жидовская хунта считает украинцев дураками,как и российские жидо-либеральные СМИ - россиян..кругом одни жиды))...
Царь Давид (2016-12-07 12:16:12)
Ну и зачем еще раз доказывать что вы умственноотсталая нация. Все давно это поняли...
петро нюхает зад (2016-12-07 10:53:48)
Стоны необоснованны.В конце концов в стране прошла РЭВОЛЮЦИЯ ГИДНОСТИ !Жить стало лучше,жить стало веселей!...
простофиля (2016-12-06 22:35:16)