Магічна гра Михайла Мільмейстера

 Магічна гра Михайла Мільмейстера

Лицедії, що дарують радість людям

Один із найважчих видів театрального мистецтва пантоміма – це вираження емоцій мовою тіла. Допомогою в цьому є жести та міміка. І хоча, здавалося б, цей вид мистецтва живе у великих містах, усе ж, він активно розвивається і на Закарпатті. Причому в нашій області театр мистецтва володіння жестами є одним із найбільших в Україні. З перших вуст сьогодні ми разом із засновником Михайлом Мільмейстером та його ученицею Мариною Шайбнер спробуємо розповісти, якою є пантоміма Закарпаття.

Розвиток пантоміми на Закарпатті

Як вид театрального мистецтва пантоміма є однією з найстаріших. Пантомімою займалися ще в Стародавній Греції, Римі та Київській Русі. Головними акторами виступали скоморохи, бродячі актори та жонглери. Найбільш видатними постатями театру пантоміми сучасності є Чарлі Чаплін і Марсель Марсо. У Радянському Союзі театр пантоміми пов’язаний з ім’ям Рудольфа Славського. Саме він у 1950-х роках створив першу в СРСР студію пантоміми, в якій здобули освіту В’ячеслав Полунін (театр «Лицедеи»), Анатолій Єлізаров, Нона Самаріна та інші не менш знамениті постаті цього мистецтва.

Театр пантоміми обласного центру Закарпаття, Ужгорода, починає відлік відтоді, відколи Михайло Мільмейстер, навчаючись на 3-му курсі відділу кераміки Закарпатського училища прикладного мистецтва, почав самостійно тренувати «стіночку», «канатик», «кроки на місці». Першими помічниками юнака стали книжки й телебачення, особливо чеське. Відтак була армія, а після неї Михайло став причетним до створення театру пантоміми під наз-вою «Жест», і з того часу він почав свій успішний шлях. Тобто, як мистецтво пантоміма бере свій відлік у нашій області з 1975 року. Паралельно в Ужгороді існували театри Лева Луцкера та Віталія Дворцина. Михайло разом із 4 ученицями розпочав розробляти сценки, чітко та виважено підбирати образи. А вже в 1976 році актори «Жесту» поїхали на Всесоюзний фестиваль радянських трудівників зі сценкою «Орлине гніздо», поставленою під 7-му симфонію Шостаковича – «Сидить орел на горі й дивиться, як захопити у свій полон весь світ...»


Паралельно, шукаючи музику та літературних героїв, Михайло займається саморозвитком. Як результат – прекрасне володіння вокалом та гра на піаніно. Але повернемося до гастролей. У 1981 році під керівництвом Михайла трупа поїхала на величезний форум мімів до Петербурга, на який загалом з’їхалися близько 800 митців. Там В’ячеслав Полунін показав усьому світу на прикладі театру «Лицедеи» справжнє мистецтво міміки та жестів. Він же відібрав 25 кращих акторів із форуму й організував навчання-семінари для мімів. Відтак протягом чотирьох років Михайло подорожував та вчився в провідних літераторів, акторів, фахівців жестикуляції та міміки мистецтву пантоміми й осягав усі її тонкощі. Два місяці слухали лекції в Тбілісі, в театрі Амірана Шалікашвілі, в Москві – в театрі пластичної драми. Готували навіть курсові та дипломні роботи. «Чесно кажучи, до написання першої наукової роботи я навіть уявлення не мав, що пантоміму можна описати. Але немає нічого неможливого. Це необхідно зробити так, щоб інший режисер зміг поставити сцену», – розповідає Михайло. По закінченні навчання учні отримали диплом ансамблевої та театральної пантоміми.


Але йдемо далі… У 90-му році в Ужгороді відбувся перший Міжнародний фестиваль пантоміми. Понад 100 мімів з України, Узбекистану, Угорщини, Киргизії заполонили обласний центр та імпровізували так, як хотіли. Міми стояли у вітринах магазинів, аптек, намагалися наблизитися до тієї обстановки, де розташувалися. І це було просто неперевершено! У 1996 році був проведений другий фестиваль. Але через те, що в СРСР уже розпочалися політичні трансформації, багато мімів не мали змоги приїхати…

«Енергія-мім» – студія пантоміми в Ужгороді

Питаю в актора: «Михайле, яка таємниця криється за мистецтвом пантоміми?» «Усяке мистецтво та сценічна дія має свою магію. Важливо не те, як робиться вистава, а те, якою акторська гра постала перед глядачем», – каже актор.
Ужгородська дитяча пантоміма – це маленька гілочка великого театрального дерева пантоміми Михайла Мільмейстера. Наразі розвитком цього прекрасного та за своїм походженням таємничого елітного мистецтва займається одна з учениць Михайла, Марина Шайбнер, яка нині веде студію «Енергія-мім» у Падіюні.

Марина розповідає, що знайомство з пантомімою сталося невипадково. Михайло дуже цікаво розповідав про цей вид мистецтва, показав деякі вправи й так ще тоді юна Марина вирішила, що пантоміма – це поклик її тонкої та чуттєвої душі. Після еміграції Михайла до Німеччини, викладати пантоміму почала Марина. Першою студією стало приміщення в ЗОШ №4. Спочатку ця студія була маленькою, і до неї ходили переважно діти-сироти, діти з малозабезпечених сімей. Але головне – всі були переповнені бажанням розвиватися. Якось після концерту, присвяченого Дню боротьби зі СНІДом, Марину запросили працювати в обласний Палац культури. Керівництво Падіюну обладнало спеціальну малу театральну залу для тренувань і сцену з відповідними декораціями. Багато зусиль Марина доклала задля кожної п’єси, апогеєм стало народження вистави «Коли думки літають», поставленої за сонетами Шекспіра. «Зі всіх 153 сонетів обрали ті, котрі найкраще підходили до вистави. Розробили сюжет за тематикою й розбили за сюжетом сценарій. Музика, пластика та велика робота колективу дали змогу втілитися виставі в життя», – розповідає керівник дитячої пантоміми.


Значний успіх мала вистава «Ті, що зціляють любов’ю» про Маргариту Пучкову, сильну жінку, яка не розгубилася у важкі часи війни 1812 року. Вона зуміла зібрати всіх удовиць в одному місті, й вони спільно почали працювати, пекти той «Бородінський» хліб, який зараз ми так любимо куштувати. У червні 2013 року з п’єсою «Коли думки літають» Марина зі своїми учнями поїхала на V Всеукраїнський дитячий фестиваль театрального мистецтва та майстрів художнього читання в Херсоні, звідки повернулися з перемогою. «Від серця до серця, від душі до душі, крізь століття, високі думки Вільяма Шекспіра долетіли до нас», – такими словами розпочався їхній виступ…
– Марино, як вважаєте, чому діти приходять вчитися техніці міма?
– До нашої студії приходять діти, які хочуть насамперед отримати відповіді на питання, що таке душа, мораль, Всесвіт, якими є насправді людські цінності, діти, котрі переживають, щоб люди не стали бездушними, беземоційними роботами, щоб у них було милосердя. За допомогою творчості ми намагаємося допомогти дітям у пошуку відповідей на поставлені ними ж запитання. Сподіваюся, це виходить.
– З якого року можна віддавати дитину навчатися до студії? Скільки у вас зараз учнів?
– Нині в групі займаються 25 учнів, а з приводу того, в якому віці приводити… Знаєте, в цьому виді мистецтва немає кордонів та жорстких обмежень, і ми їх також не ставимо. Одні батьки приводять дітей раніше, інші пізніше. Ми розвиваємо роботу мозку, жестів, міміки. Той, кому подобається навчання, залишається. А той, кому ні, – шукає далі себе в інших видах. У нашому мистецтві головне, щоб енергія та самовіддача йшла від автора до глядача й навпаки. Я вважаю, що пантоміма та театр – це елітне мистецтво.
– Як ви вважаєте, якими рисами має володіти мім?
– У творчості міма важливе значення мають фантазія, уява, а для їхнього розвитку потрібно докласти чималих зусиль. Уява актора на репетиціях і спектаклях повинна бути зосереджена на конкретних діях, завданнях. Мім має бути уважним та спостережливим. Де б він не був – на вулиці, в транспорті, в кіно, на природі, – необхідно чітко бачити та запам’ятовувати, як поводяться люди. Наше життя дуже насичене і треба просто вміти і вчитися помічати його різнобарв’я…


Юлія ДАВИДОВА, Закарпатська правда





Знайшли помилку в тексті? Повідомте нам про неї: виділіть текст та нажміть Ctrl+Enter. Дякуємо!
Loading...

Новини за темою

Останні новини

Вчора, 2016-12-03
Інформаційне повідомлення
Коментувати новини на нашому сайті дозволено лише на протязі 30 днів з моменту публікації.

Новини партнерів

Останні коментарі

Готові взяти відповідальність за організацію та підтримку процесу формування галузевої політики по децентралізації в одному з таких секторів, як ЦНАПи, соціальний захист, охорона здоров'я, навкол ......
RevaA (2016-12-02 19:16:38)
Готові взяти відповідальність за організацію та підтримку процесу формування галузевої політики по децентралізації в одному з таких секторів, як ЦНАПи, соціальний захист, охорона здоров'я, навкол ......
RevaA (2016-12-02 18:26:46)
Родненький,на когож ты нас покинул? А вообще 2 жулика....
Jktu (2016-11-30 18:55:10)
Новости. Москва." Россия создала танк, аналогов которому не существует" (как и упомянутого танка;))....
Русин (2016-11-30 15:05:27)
Очень странно, люди допущенные до самых сокровенных государственных секретов, так просто могут поменять страну проживания. Пока бывшие укр. чиновники будут так легко перебираться на пост. место житель ......
Вано (2016-11-30 14:26:10)